Ako zvýšiť šancu na otehotnenie

ilustratívny obrázok

V tomto článku nájdete 3x7 zaujímavých tipov, ako podporiť šancu na otehotnenie s pomocou šetrných prirodzených metód ako životospráva, cvičenie, bylinky či rôzne prírodné terapie.

3 až 6 mesiacov pred plánovaným počatím:

  1. Vysadiť hormonálnu antikoncepciu. Po vysadení antikoncepcie sa často objavujú nežiadúce príznaky vo forme nepravidelnej menštruácie, vynechávania ovulácie a menštruácie, silných bolestí a krvácania. Ak sa aj podarí otehotnieť hneď po vysadení HAK, je tu zvýšené riziko spontánneho potratu a iných komplikácií v tehotenstve. Nechajte si preto väčšiu rezervu, aby ste mali dosť času riešiť prípadné komplikácie.
  2. Obmedziť užívanie liekov, ktoré nie sú nevyhnutne potrebné pre zachovanie "prevádzkyschopnosti" organizmu. Hľadajte prírodné alternatívy nastolenia zdravia a rovnováhy.
  3. Optimalizácia životosprávy - nefajčiť, nepiť alkohol, minimalizovať cukor, červené mäso, mliečne výrobky a ďalšie prekysľujúce potraviny, jesť dostatok zeleniny, strukovín a celozrnných obilnín, doplnenie dôležitých vitamínov a minerálov, primeraná fyzická aktivita, psychohygiena (relax, meditácia) – platí pre obidvoch partnerov.
  4. Detoxikácia - obmedzenie príjmu toxínov z potravy a vody, podpora detoxikácie pomocou výživových doplnkov ako zelený jačmeň, chlorella, spirulina, pestrec mariánsky, čaj Lapacho, medvedí cesnak, MSM a iné.
  5. Sebapoznanie - meranie bazálnej teploty pomôže zistiť prítomnosť ovulácie a výkonnosť žltého telieska. Po niekoľkých mesiacoch aplikovania symptotermálnej metódy (STM) sa naučíte lepšie vnímať známky plodnosti, a pravdepdopobne budete vedieť odhadnúť čas ovulácie aj bez merania. Budete tak vedieť lepšie načasovať intímny styk s ohľadom na plánované počatie.
  6. Návšteva gynekológa - štandardné gynekologické vyšetrenie – vylúčenie gynekologických infekcií, ultrazvukové vyšetrenie maternice a vaječníkov.
  7. Ak existuje dôvodné podozrenie, že by plodnosť partnera mohla byť narušená (absolvovaná operácia v oblasti semenníkov či malej panvy, prekonané závažné infekčné ochorenia urogenitálneho traktu, a podobne), požiadajte gynekológa o vystavenie žiadanky na vyšetrenie spermiogramu.

"Zdravotné odporúčania v článku sú obecné. Najlepšiu účinnosť dosiahnete s liečbou zostavenou na mieru Vašim potrebám. Ak máte otázky, vyskúšajte naše poradenstvo."

Váš Fertility konzultant, Ing. Helena Bieliková

V čase snaženia o otehotnenie

  1. Zdravé stravovanie - obmedziť cukor, lepok, údeniny, jesť veľa zeleniny, ovocia, zdravých tukov. Živiny sa snažte doplniť v prírodnej forme - kyselinu listovú z tmavozelenej listovej zeleniny, orechov a strukovín, jód z morských rias, železo z listovej zeleniny, rias, trstinovej melasy, Omega-3 nenasýtené mastné kyseliny z morských rýb a oleja z tresčej pečene. O zdravom varení sa dočítate v článku Varíme pre zdravie.
  2. Pohyb - prechádzky v prírode 30 - 60 minút denne, vyhýbať sa nadmernej záťaži. Nevhodný je dlhý a intenzívny beh alebo iné vyčerpávajúce športy, zvyšuje sa riziko hormonálnej nerovnováhy, nedostatku estrogénov, nedostatočného rastu sliznice maternice, anovulácie a vynechávania menštruácie.
  3. Cvičenie Mojžišovej - cvičenie metódou Ľudmily Mojžišovej je odporúčané hlavne v prípade, že neboli objavené žiadne príčiny neplodnosti, ale sú prítomné príznaky ako bolestivá menštruácia, bolesti chrbta, anovulácia, inkontinencia, atď. – cvičiť 4 mesiace až 2 roky, vhodné pre oboch partnerov.
  4. Dýchacie cvičenia - hlboké brušné dýchanie podporuje relaxáciu, prekrvenie a okysličenie, podporuje správnu funkciu imunity a hormonálnu rovnováhu, je vhodné ako doplnková liečba k liečbe neplodnosti, aj počas tehotenstva.
  5. Systémová enzymoterapia - v prípade podozrenia na endometriózu, zrasty, nepriechodnosť vajíčkovodov a imunitné problémy užívať enzýmy: Aloe Vera, Serrapeptáza, Senzycol, Wobenzym, APO-Curenzym alebo iné enzymatické prípravky.
  6. Podpora tvorby plodného hlienu - plodný hlien je nevyhnutným predpokladom otehotnenia. Ak máte hlienu nedostatok, k otehotneniu pomôže použitie lubrikačného gélu priateľského k spermiám.
  7. Správne načasovanie - dobré načasovanie intímneho styku zásadne ovplyvňuje šancu na otehotnenie. K ovulácii (uvoľneniu vajíčka z folikulu) obvykle dochádza medzi 12. a 18. dňom cyklu, obvykle však okolo 14. dňa cyklu. K oplodneniu môže dôjsť pri nechránenom pohlavnom styku už 5 dní pred ovuláciou, pokiaľ je prítomný plodný hlien. Za posledný plodný deň sa počíta deň ovulácie. Pre výpočet plodných dní môžete použiť ovulačnú kalkulačku.
    Ak si nie ste istí, kedy (a či vôbec) dochádza k ovulácii, odporúčam vyskúšať Symptotermálnu metódu. Pomocou sledovania znakov plodnosti sa dá s vysokou presnosťou určiť termín ovulácie, dĺžka luteálnej fázy, a ďalšie užitočné informácie.
    Ak chcete otehotnieť, mali by ste mať aspoň jeden nechránený pohlavný styk v plodných dňoch. Spermie dozrievajú cca. 2-3 dni, preto príliš častý sex nezvyšuje šancu na otehotnenie, skôr naopak (spermie môžu byť nezrelé a neschopné oplodnenia). Optimálne je preto mať 1 až 2 nechránené styky v plodnom období, vždy po 2-3 dňovej pohlavnej abstinencii u partnera.

Po roku snaženia

Hodné čakania...Ak sa snažíte otehotnieť dlhšie ako rok, je vhodné zvážiť intenzívnejšiu liečbu. To však nutne neznamená nasadenie syntetických hormónov, ani asistovanú reprodukciu.

Je vhodné dohodnúť si návštevu gynekológa, a požiadať o doplňujúce vyšetrenia v súvislosti so snažením o otehotnenie. Partner by mal absolvovať vyšetrenie spermiogramu (žiadanku môže vystaviť gynekológ alebo urológ).

Ak sa nič nezistí, môžete ďalej skúšať otehotnieť spontánne - šancu na otehotnenie Vám pomôžu zvýšiť nasledujúce opatrenia:

  1. Zvládanie stresu - dlhodobé neúspešné snaženie o otehotnenie predstavuje zvýšenú psychickú záťaž pre oboch patnerov. Keď sa k tomu pridá stres z práce a iné rušivé faktory, ľahko nám to môže "prerásť cez hlavu". Nadmerný stres narušuje imunitu, hormonálnu reguláciu, zhoršuje prekrvenie a teda všemožne zhoršuje plodnosť. Je preto vhodné podniknúť aktívne kroky na zníženie hladiny stresových hormónov: pomáhajú aktivity, ktoré zvyšujú hladinu oxytocínu (priateľský rozhovor, hladenie, túlenie, masáže, bozkávanie, sex), dýchacie cvičenia, relaxačný pohyb, saunovanie, ale aj výživové doplnky ako horčík a Ašvaganda.
  2. dýchacie cvičenia (viz vyššie)
  3. cvičenie Mojžišovej (viz vyššie)
  4. systémová enzymoterapia (viz vyššie)
  5. byliny - odporúčané zmesi, užívať min. 3 mesiace
  6. akupunktúra - vhodné pre obidvoch partnerov, vhodné kombinovať aj s IVF, zvýšenie pravdepodobnosti úspešného otehotnenia až o 65%
  7. Ak potrebujete pomoc, neváhajte sa obrátiť na lekárov, liečiteľov a naturopatov s dobrými referenciami.

Nezabúdajte, že skoro všetky problémy sa dajú riešiť aj šetrnými prírodnými metódami! Zatiaľ čo konvenčná medicína obvykle len potláča symptómy ochorení, prírodná liečba smeruje k skutočnému uzdraveniu, čo je základný predpoklad zdravého tehotenstva.

Pri zostavovaní liečebného režimu pamätajte, že plný účinok prírodnej liečby sa obvykle prejaví až po dlhšom čase, obvykle je to 1 až 6 mesiacov. Na začiatku liečby často dochádza k prechodnému zhoršeniu zdravotného stavu - vtedy neprestávajte s terapiou! Ak sa nevzdáte a budete pokračovať, vpriebehu niekoľkých dní až týždňov sa stav začne zlepšovať, nastáva uzdravenie.

Pokiaľ necítite žiaden rozdiel, aj tak by ste mali vytrvať v liečbe aspoň 2-3 mesiace, prípadne pridať ďalšie ozdravné opatrenia bez prerušenia toho, čo ste už začali. Niekedy nestačí jedno alebo dve opatrenia, ale je potrebné súčasne kombinovať viaceré - v závislosti od dovtedajšieho zdravotného stavu a toho, ako rýchlo chcete byť v cieli :-)


Na Vašej ceste k bábätku Vám prajem veľa šťastia a partnerskej harmónie. Nevzdávajte sa, Vaše bábätko už na Vás možno niekde čaká, teší sa a drží palce, aby ste túto skúšku šťastlivo zvládli.


Autor článku:
Helena Bieliková, Fertility konzultant
Niečo málo o mne...

Zasielať novinky na e-mail