26.10.2010

Imaginárny rozhovor s Bohom na tému umelé oplodnenie

Hneď na začiatku musím uviesť, že tento článok obsahuje moje súkromné názory a myšlienky, ktoré sa mnohým veriacim môžu zdať poburujúce. Cieľom však nie je šokovať, ale pozieť sa na problematiku neplodnosti a umelého oplodnenia z iného uhla.

Pred časom som narazila na článok Biskupi: Umelé oplodnenie je morálne neprípustné a odvtedy nad tým príležitostne uvažujem. Počula som o prípade, kedy sa mladý veriaci pár bojujúci s problémom neplodnosti nakoniec rozhodol vzoprieť oficiálnemu názoru cirkvi. Podstúpili umelé oplodnenie a majú vďaka tomu vlastné zdravé dieťatko. Oni sa s tým vysporiadali a veria že ich rozhodnutie bolo správne. Ale ich rodičia, takisto veriaci, sa s tým nevedia zmieriť. Babička dieťaťa splodeného “v skúmavke” v tom vidí hriech a hľadá rozhrešenie a odpustenie u svojho spovedníka.

A mňa by zaujímalo – čo by na to povedal Boh? Čo by sme sa asi dozvedeli, keby sme sa ho mohli opýtať na jeho názor?

Možno by to bolo nejako takto.

Milý Bože, určite si sa dopočul o tom, že kňazi katolíckej cirkvi prehlásili umelé oplodnenie za hriech*. Ako sa na to pozeráš Ty?

Som rád, že sa ma na to pýtaš. Celé je to dosť ťažký prípad. Katolícka cirkev rada prehlasuje veci, ktoré jej práve vyhovujú a so mnou sa vôbec neporadí. Vlastne nie sme v kontakte už niekoľko tisíc rokov. Keď sme naposledy jednali o pravidlách a prikázaniach, umelé oplodnenie bolo vo hviezdach. Oni sa teraz snažia držať krok s dobou a prispôsobiť moje nariadenia súčasnej vede a technike, ale nejdú na to z dobrého konca.

Môžeš mi to prosím objasniť?

To máš tak. Z toho čo som kedy povedal, sa k danej téme vzdialene blíži niekoľko prehlásení, napríklad: Ploďte a množte sa. Miluj blížneho svojho ako seba samého. A pár ďalších. Ale nič o umelom oplodnení. Keby sa ma boli opýtali, povedal by som im rovno, že proti tomu nič nemám. Obdaril som vás ľudí pekným veľkým mozgom. Myslíte že som taký malicherný, aby som vám bránil užívať plody poctivej práce vašich vedcov? Len preto, že vymysleli spôsob rozmnožovania s akým som pôvodne nepočítal? Veď ide o dobrú vec.

To je veľmi zaujímavé. Ale čo argument o ochrane života? Pri metóde IVF predsa vznikajú viaceré embryá, a len niekoľko z nich nakoniec prežije.

Máte samozrejme pravdu, aj embryo je život. Ale neúspešné zárodky pri metóde umelého oplodnenia majú len niekoľko buniek a ich zánik nemôžete porovnávať so zabitím dieťaťa. Je to ako zabitie améby. Nemalo by sa to diať zbytočne, to by bolo kruté. Cieľom umelého oplodnenia predsa nie je zabíjať embryá – cieľom je vytvoriť nový život, dieťa.

Myslíš teda, že účel svätí prostriedky?

Myslím to tak, že ľudské konanie a jeho dôsledky často nemožno správne posúdiť bez znalosti pôvodnej motivácie. Následky nemožno oddeliť od príčiny. V tomto prípade je príčinou utrpenie a túžba po dieťati. Táto túžba je dobrá a ja to chápem. Umelé oplodnenie a ľudí ktorí ho podstupujú preto nemôžem jednoducho odsúdiť.

A čo argument o dôstojnosti počatia v manželskom zväzku, verzus nedôstojnosť počatia " v" skúmavke"?

Ja by som tu o dôstojnosti radšej nehovoril. Dôležitý je skôr aspekt počatia nového života z lásky muža a ženy. Deti počaté in vitro nie sú očakávané s menšou láskou ako tie, čo sú počaté prirodzene. Často je to skôr naopak. Tisíce detí trpiacich chorobami a hladom, bez rodičov a zavrhnuté spoločnosťou – tie iste neboli počaté umelo, a kam sa podela tá vaša dôstojnosť? Nemali by ste sa toľko zaoberať s vykonštruovanými morálnymi otázkami, radšej riešte skutočné problémy okolo seba.

Myslíš tým zrejme, že by neplodné páry mali uprednostniť adopciu pred umelým oplodnením?

Také jednoduché to nie je. Ak sa manželia rozhodnú pre adopciu, je to zodpovedné a ušľachtilé. Nemôžeme však predstierať, že je to to isté, ako počať, porodiť a vychovať vlastné biologické dieťa. Nehovorím že niečo z toho je menej alebo viac. Je to veľmi podobné, ale iné. Ak sa rodičom podarí vychovať dobrého, pracovitého človeka, je to jedna z najlepších vecí, aké mohli urobiť.

Ďakujem za rozhovor.

Rado sa stalo, obráťte sa na mňa keď budete mať ďalšie otázky.

*Umelé oplodnenie je podľa katolíckej cirkvi hriechom. Je to aplikácia tretieho a štvrtého zo siedmich "moderných" smrteľných hriechov. Viac informácií k tejto téme nájdete na stránke - http://www.redemptoristi.sk/.

Tento imaginárny rozhovor by som chcela ukončiť nesmrteľným výrokom ďalšieho virtuálneho klasika, českého velikána Járy Cimrmana: "Jsem bezvýhradný ateista. Až se někdy bojím, že mě Pánbůh potrestá!" :-)

Autor článku:
Helena Bieliková, Fertility konzultant
Niečo málo o mne...


Súvisiace články:


Diskusia

Aj ja sa rozpravam
Mila Hanka,
...
Majuska
Ked ze som veriaca , rozhodnutie pre umele oplodnenie bolo tiazke, ale moja hresna tuzba bola silnejsa, podstupila som umele oplodnenie 5 krat, a ked...
Konflikt pojmov
zaujimave, ze niekolko buniek sa da raz nazvat - embryo/ améba, a inokedy sa uz v priblizne rovnakom case o tych niekolkych bunkach hovori: cakam...
Nekŕmte ľudí hlúposťami
Prosím vás, milá autorka článku, ako môžete vôbec napísať takéto niečo napísať??? Vy predsa nemôžete vedieť ako by Boh reagoval na...
rozhovor s Bohom
Clanok sa mi velmi paci - najma cast o velkych mozgoch :). Je to podane prijemne a neurazlivo. "Thumbs up"
...
Vstúpiť do diskusie Počet príspevkov: 17, posledný: 19.05.2017 12:23

Zasielať novinky na e-mail